آموزش وردپرس
خانه / بروشور / تکریم ارباب رجوع

تکریم ارباب رجوع

مقدمه

گرچه پیوندهای انسانی از آغاز پیدایش زمان وجود داشته است ، ولی هنر و دانش بررسی این پیوندها در سازمانهای پیچیده عمری به نسبت کوتاه دارند . در  روزگاران   نخستین مردم  به تنهایی در گروههای کوچک کار می کردند و پیوندهای  کاری آنان به آسانی کارگردانی می شد . این گمان اکنون پسند همگانی یافته است که در آن  اوضاع مردم در  « آرمان شهر »  شادمانی و خشنودی می کردند . و لی این گمان بیشتر یک تعبیر تازه برخاسته  از دلتنگی عاطفی  است که از تاریخ به عمل می آید .  اوضاع واقعی آن روزگاران  سخت و کمر شکن بود .  مردم از بامداد تا شامگاه در اوضاعی دور از تحمل ، آکنده از بیماری ، آلودگی ، خطر و کمبود و نایابی منابع زندگی  می کردند.  آنان برای پایایی و  بقاء ناگزیر بودند  به این شیوه گردن نهند و برای بالا بردن خشنودی   از کار وقت اندک داشتند . (دیوس،استورم . ۱۳۷۵)

اما دین مبین اسلام در بر گیرنده والاترین مقام ارزش آدمی است به این نکته مهم توجه نموده است لذا بررسی خاستگاه مذهبی و تاریخی این بحث را به دین مبین اسلام اختصاص داده ایم چرا که در بر گیرنده و کامل کننده تمام ادیان است . در دین اسلام توجه زیادی به رفع نیازهای مردم شده است که در این رابطه می توان به حدیث شریف امام صادق (ع) اشاره کرد :

 

 وَ مَنْ قَضیه  لَاخیِه المومُن حاجهً قضیهً  الله له حَوائجٌ  کثیرهً اَحداها  جَنّهً

 

هرکس نیازی ازبرادر مومن خود را  برآورده سازد، خداوند تعالی نیازمندیهای بسیاری از او برطرف میکند که  یکی از آنها بهشت است.

 

دیگر افتخار دین مبین اسلام در زمینه توجه و اهتمام به فرهنگ مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع ،نامه                            شماره  ۵۳  مولای متقیان حضرت علی (ع) به مالک اشتر ، رهبر مصر در زمان خلافت ایشان است که به عنوان تنها مرجع عدالت گستر در طول تاریخ انسانیت در سازمان ملل متحد به ثبت رسیده است و مورد ارزیابی نخبگان ادیان مختلف قرار گرفت و به عنوان   رمز عدالت و مصداق یک حاکم سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی بی سابقه در طول عمر بشر شناخته شده است که خلاصه ای از آن    بدین شرح می باشد :

مهربانی با رعیت را بردل خود پوششی گردان و دوستی ورزیدن با آنان را و مهربانی کردن باهمگان ، و مباش همچون جانوری شکاری ،که خوردنشان  را ، غنیمت شمارید !  که رعیّت دو دسته اند :

دسته ای برادر دینی توهستند ، و دسته ی دیگردر آفرینش با تو همانند . و باید از کارها آن را بیشتر دوست بداری که نه از حق بگذرد و نه فرو ماند و عدالت را فرا گیر تر بودو   رعیت را دلپذیرتر ، که ناخشنودی  همگان خشنودی نزدیکان را بی اثر گرداند و خشم نزدیکان خشنودی همان را ،  زیانی نرساند . وبه هنگام فراخی زندگانی ،سنگینی  بار نزدیکان والی،  از همه افراد رعیت بیشتر است . و در روز گرفتاری یاری آنان از   همه کمتر و انصاف را از همه ناخوشتر دارند ،فزون تر از دیگران بگیرند به هنگام عطا پاداش از همه کمتر گذارند ، و چون به آنان ندهند دیر تر ازهمه عذر پذیرند و در سختی روزگار ،شکیبایی را از همه کمتر پیشه گیرند .

 

ای مالک ؛

 

” بخشی از وقت خود را خاص کسانی کن که به تو نیاز دارند .”

 

درشتی کردن ، درست سخن نگفتن آنان را بر خود هموار کن و تندخویی بر آنان و خود بزرگ بینی را از خود بران ، تا خدا بر این کار درهای رحمت خود را بر وی تو بگشاید و تو را پاداش فرمانبرداری عطا فرماید .

“دیگر نیاز مردم را بر آوردن در همان روز که به تو عرضه دارند و یارانت د رانجام تقاضای آنان گرانی کنند و عذری آرند .”

بپرهیز که با نیکی خود بر رعیت منت گذاری یا آنچه را کرده ای بزرگ شماری یا آنان را وعده ای دهی و در وعده خلاف آری که منت نهادن اجر نیکی را ببرد و کار را بزرگ شمردن نور حق را خاموش گرداند ، و خلاف وعده خشم خدا و مردم را بر انگیزاند .

خدای تعالی فرموده است :   

« بزرگ دشمنی است نزد خدا که بگویید و

 نکنید .»[۱]

 

بنابر این اگر قرار باشد انسان به مثابه انسان زندگی کند ، می بایست حرمت و منزلت شخصی او ،خدشه ناپذیر و از تجاوز در امان باشد . و این امر به این معناست که قدرتمندان اجازه نداشته باشند که            در راستای مقاصد سیاسی ، اقتصادی یا ایدئولوژیک ، از انسان استفاده ابزاری کنند . لذا  احترام  به انسان ، در یک نظام اسلامی ، به طور مشخص به معنی بر خوداری انسان از حق آزادی فردی است . (رهنورد .۱۳۸۵)

آزادی در اینجا به معنی خدشه ناپذیری حریم شخصی و امنیت در مقابل اقدامات خود سرانه نهادهای دولتی نیز است حکومت اسلامی با توجه به حرمت انسانی ،به این گونه آزادی ها اعتقاد دارد و حق آزادی انسانها را نیز رعایت می کند . حاکمیت اسلامی،  با به رسمیت شناختن حرمت انسان به  مثابه  پایه ای ترین ارزش ، این هدف را دنبال می کند که برای همه شهروندان خود ، به شیوهای یکسان ، آزادی و شکوفایی شخصیتی را برای تحقق مسئولانه  زندگی میسر و پیش شرطهای آن را فراهم کند .  بنابراین ، دستگاه دیوان سالاری در نظام اسلامی وظیفه ای بس خطیر دارد و آن حفظ حرمت شهروندان در تمامی ابعاد آن است . یکی از مصادیق این مهم ، تکریم انسان در مقام ارباب رجوع است .(همان )

[۱] نهج البلاغه ، نامه شماره ۵۳

 

 


دانلود فایل: از سرور آپلود بوی

همچنین ببینید

ایده‌آلِ ساعت کاریِ هفتگی برای سلامت روان

ایده‌آلِ ساعت کاریِ هفتگی برای سلامت روان یک مطالعه جدید در پاسخ به این سوال …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *