آموزش وردپرس
خانه / مقالات / روانپزشکی / ارتباط / کلید طلایی ارتباطات۱

کلید طلایی ارتباطات۱

مقدمه

در عصری که هر لحظه اش در گرو تغییرات شگفت انگیز است ، ارتباطات حرف اول را میزند. تحقیقات نشان می دهد که حدود ۷۵ درصد از اوقات ما به نحوی در تماس و ارتباط با دیگران می گذرد به همین دلیل کیفیت زندگی هر فرد به کیفیت ارتباطات او  با دیگران بستگی دارد. بعنوان مثال همه مادر محیط کار فرصت های یکسانی داریم اما تنها کسانی مسیر پیشرفت و ترقی را می پیمایند و احترام ،اعتبار ،مقام و پول برای خویش کسب می کنند که قدرت بیان داشته باشند و خود را به درستی مطرح کنند و در شرایط مختلف و با  افراد مختلف ، ارتباطی مناسب  و موثر برقرار کنند .

آیا تا به حال به افرادی برخورد کرده اید که شخصیتشان مانند یک مغناطیس شما را به خود جلب کرده باشد ؟ در این بروشور سعی شده با توجه به نوع شخصیت ، تفاوتهای فردی ،نیازهای روانی و کیفیات حسی ، چنین نیرویی را در خود بیفزائید تا در هر شرایط و در مقابل هر شخصی بتوانید در او نفوذ کنید و تفکر ،احساسات اعمال و واکنشهایش را به دلخواه خود شکل دهید و او را با خود موافق و هم عقیده کنید .

همه کارهای ما نوعی ارتباط است

ارتباطات مجموعه ای از مهارتهاست . اما مهمترین آنها درک نقطه نظرات طرف مقابل و تفهیم نقطه نظرهای خویش است . برای اینکه دیگران را درک کنید ، به مهارتهای دیگری نیاز دارید و آن فن دقیق گوش کردن است .

بسیاری از سوء تفاهم و اختلافات در محیط کار ، ناشی از خوب گوش نکردن است چرا که سرسری شنیدن موجب میشود که بیش از نیمی از پیام ،نشینیده ، از دست برود !

زبان تنها وسیله ارتباطی نیست و برای بیان احساسات  وهیجانات و عواطف نیاز یادگیری فن بیان داریم .  به همین دلیل ،گاه یک نگاه ، لحن صدا یا یک  حرکت حاوی پیامی است که از نهفته ترین درونیات فرد سرچشمه می گیرد و معنای ارتباط را مشخص میکند .

اصول شش ماده ای ارتباطات

رعایت شش  اصل  زیر شما را  یاری  می کند  که در ارتباط با  دیگران به  لحاظ  مسائل شخصی ، احساسی ، اجتماعی  و مالی  موفق شوید .

اصل ارتباطی شماره ۱

همه کارهای ما نوعی ارتباط است

زبان تنها وسیله ارتباطی است . صحبت کردن فقط بین ۸ تا ۲۴ درصد از پیام ما را تشکیل می دهد.

 لباسی که می پوشیم ، پیام آور تصویری است که از خود بر ذهن داریم و نمایانگر ارج و حرمتی

 است که برای خویش قائلیم . اتومبیلی که می رانیم خانه ای که در آن زندگی می کنیم ، زیور آلاتی که به خود می آویزیم ،همگی این پیام را به دیگران منتقل می کنند که چه احساسی نسبت به خود داریم و انتظار داریم که دیگران چگونه با ما رفتار کنند .

اصل ارتباطی شماره ۲

چگونگی ارسال یک پیام ،چگونگی دریافت آن را معین میکند

حجم و آهنگ صدا ، نوع نگاه کردن ، وضعیت ایستادن ،نحوه خم شدن سر ،همگی به شنونده کمک می کند تا کلمات ما را تفسیر کند و پیام آن را در یابد . بنابراین اگر چه ممکن است ناخودآگاه مراقب این موارد نباشیم ، ولی شیوه دریافت و استنباط یک پیام دقیقاً به شیوه ابراز آن بر می گردد .

اصل ارتباطی شماره ۳

آنچه اهمیت دارد دریافت پیام است و نه ارسال آن

  بسیار اتفاق می افتد که یک پیام به آسانی مغایر با منظور ما دریافت شود . بنابراین عملکرد و بیان ما باید بتواند نیت خیر خواهانه ما را منتقل کند و حسن نیت تنها در ارسال پیام کافی نیست .


 

اصل ارتباطی شماره ۴

چگونگی آغاز پیام ،اغلب حاصل ارتباط را تعیین می کند

      همه ما بارها  این احساس  را  تجربه کرده ایم که به علت استنباط  نادرست  در آغاز یک   پیام  ، منظور گوینده  را یکسره کج  فهمیده ایم . بنا براین اگر مراقب نباشیم ، همان چند کلمه ای که در آغاز سخن به کار می بریم کافی است که دیگران را به برداشتی نادرست از سخنان ما سوق دهد .

اصل ارتباطی شماره ۵

ارتباط یک خیابان دو طرفه است

در یک ارتباط خوب دو عامل دخالت دارند :

 ارسال درست پیام و دریافت درست پیام

بنابر این اگر تنها به این بسنده کنیم که نقطه نظرهای خود را روشن و منطقی و قانع کننده بیان کرده ایم موفق به ایجاد یک ارتباط نیستیم بلکه فقط در مقام سخنوری و اندرز گویی بر        آمده ایم !

پس اگر مایلید ارتباط به موفقیت و کامیابی بینجامد باید نقطه نظرهای طرف مقابل را به خوبی بشنوید و درک کنید .

اصل ارتباطی شماره ۶

ارتباط یک رقص است

آیا تا به حال این حالت را تجربه کرده اید که به سهولت قادرید مطالب خاصی را با فردی در میان بگذارید اما وقتی همین مطلب را برای دیگری مطرح می کنید ،احساس می کنید که نمی توانید نقطه نظرات خود را به صراحت شرح  وبسط دهید . علت این امر این است که شما با توجه به شرایط و فرد مخاطب بایستی شیوه ارتباطی و فعل و انفعالات ارتباطی را انتخاب کنید .

اهمیت لحن بیان

صدای شما یک آلت موسیقی است

صدای آدمی را می توان به یک آلت موسیقی تشبیه کرد که طبعاً نتهای یکنواخت را نمی نوازد .وقتی زخمه ای بر چنگ دل خود می زنید ،کلمات را لحنی خشن ،ملایم و یا معمولی و با زیر و بمی متفاوت ،ملایم و یا یکنواخت ادا می کنید . تمامی این خصوصیات در برداشت شنونده از پیام نقش اساسی دارد .

زیبایی و جذابیت کلام

بعضی صداها پر مایه و غنی ،برخی آواز گونه ،تعدادی گرم و دلنشین ،گروهی آکنده از افاده و سر انجام پاره ای هم سرد و بی احساس و یکنواختند .

لحن صدا از کیفیت صوت ، طنین و گویایی آن رنگ می گیرد . عادت در سرعت صحبت کردن ،زیر و بمی ،آهنگ صدا و خلاصه

لحن کلام حاصل تجربه است .شما نیز می توانید باتمرین و ممارست کیفیت صدا را به گونه ای تقویت کنید که وقتی لب به سخن می گشایید شنوندگان جذب شوند و با میل و رغبت به شما بنگرند و با علاقه و اشتیاق به سخنان شما گوش دهند و پیامتان را به درستی درک کنند .

عبور از موانع ارتباطی

در حقیقت ما اطلاعات و پیامها را پس از عبور از فیلترهای ارتباطی در ذهن و غربال شدن آنها دریافت دریافت می کنیم . این فیلتر ها قوه ادراک را منحرف و دچار کژ اندیشی می کنند .

گاهی اوقات تفکرات قالبی ما ، دیدگاهمان را نسبت به جهان و جهانیان تعیین می کند . آموزشهای محیطی و رفتار والدین سایر افراد با نفوذ دیگر رویدادها ، نظام اعتقادی و قالب فکری ما را می سازند و مغز آدمی جهت ساماندهی و طبقه بندی اطلاعات به طبقه خودکار،  تجارب زندگی را بر حسب قالبهای فکر ما تفسیر می کند و با گذشت زمان این تفکرات قالبی مستحکم می شوند . طبق نظریه ناهماهنگی شناختی، مغز آدمی پیوسته مایل است که اطلاعات مغایر با چارچوب ذهنی مارا حذف کند و به اصطلاح فیلتر نماید پس توجه می کنید که قالبهای فکری افراد چه نقش بزرگی در درک ارتباط دارند گاهی اوقات بدون اینکه کلمه ای ابراز کنید ذهن یکدیگر را می خوانید و نسبت به  آن واکنش نشان می دهید .  چنین فرضیاتی در

 ذهن هر کسی باشد ، بی تردید بر چگونگی رفتار  او با طرف مقابل تاثیر میگذارد  و پر واضح است که تا چه  اندازه ریشه ی  ارتباطات را می خشکاند .

بنابراین هر وقت احساس کردید  که با یک شخص حقیقی حرف نمی زنید بلکه با تصویر  او در حال گفت و شنود هستید ، چند لحظه درنگ کنید و بیندیشید که چه عقیده ای بر ذهن شما حاکم است ،قربانی چه تصویرذهنی ،تعصبات ،دید قالبی و یا خشک اندیشی شده اید .چه فرضیات باطل و غیر موجهی در ذهنتان جا گرفته است ؟ پس بکوشید که مردم و امور گوناگون را همانطور که هستند مشاهده کنید .

 

به جز الگوهای کهنه ذهنی و نظام فرسوده اعتقادی ، مجموعه بزرگی از انواع فیلترهای ارتباطی مانع روابط مفید و ثمر بخش ما با دیگران هستند . از جمله :

ارزیابی شتاب زده ، نتیجه گیری عجولانه ،پیش داوری ، حواس پرتی ،بی توجهی ،حدس و گمان ،فشار روانی ، فقدان مهارت در دقیق گوش کردن ، افکار خشک و متحجرانه ، انتخاب در شنیدن

 

یعنی :

«فقط مطالبی که دوست داریم ، بشنویم »


دانلود فایل : از سرور آپلود بوی

همچنین ببینید

ترس از بیماری یا نوسوفوبیا چیست؟

ترس از بیماری یا نوسوفوبیا چیست؟

ترس از بیماری یا نوسوفوبیا چیست؟ نشانه اصلی اختلال نوسوفوبیا (Nosophobia) اضطراب و ترس بیش …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *