آموزش وردپرس
خانه / مقالات / کودک و نوجوان / تربیت کودک / روانشناسی و حرف شنوی فرزندان

روانشناسی و حرف شنوی فرزندان

 

روانشناسی و حرف شنوی فرزندان

۱٫ مرحله ناپیروی ( از تولد تا دو سالگی ) :
از دیدگاه پیاژه می توان گفت که او آغاز تولد تا دو سالگی را دوره نا پیروی نامیده است . یعنی کودک تا این سن که او از آن تحت عنوان دوره حسی حرکتی یاد می کند ، مراحل شش گانه هوش را پشت سر می گذارد و در این دوران حالت تبعیت و پیروی از دیگران را ندارد . پس این امر بدین معنا ست که در این دوره نباید از کودک انتظار اطاعت و پیروی داشت.

✳️۲٫ مرحله دیگر پیروی ( از ۳ تا ۱۲ سالگی ) :
پیاژه مرحله ۳ تا ۱۲ سالگی را دوره دیگر پیروی می داند . از نظر او در این سنین ، امکان حرف شنوی و همکاری کودکان با والدین و بزرگترها امکان پذیر می باشد (اگر کودک در مرحله قبل آسیب نخورده باشد). در این مرحله نخست توجه کودک به آن است که والدین چه چیزی را اجازه می دهند یا اجازه نمیدهند ، و مجاز همان چیزی است که بزرگترها به آن پاداش می دهند.

✳️۳٫ مرحله خود پیروی ( از ۱۳ سالگی به بعد ) :
از ۱۳ سالگی به بعد دوره خود پیروی است . مراد این است که نوجوان بیش از اطاعت از دیگران ، از خود پیروی می کند. یعنی به سوی استقلال به پیش می رود. پیاژه قائل است که تمامی ساختارهای ذهنی که برای بزرگسالان تحقق یافته ، در نوجوانان محقق گشته است و آن چه که بین بزرگسالان و نوجوان تفاوت ایجاد می کند ، قوت روان بنه ها و میزان تجربه ها ست. یعنی روان بنه بزرگسالان ورزیده تر و میزان تجارب آن ها نیز بیشتر است. لذا باید ترتیبی اتخاذ نمود که تجربه های بزرگترها به نوجوانان منتقل شود.

منبع: کتاب علل نافرمانی های کودکان و نوجوانان

همچنین ببینید

راه‌های آموزش بخشندگی به کودکان

راه‌های آموزش بخشندگی به کودکان ،بسیاری از ما شنیده‌ایم که امام حسن(ع) را کریم اهل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *