آموزش وردپرس
خانه / مقالات / روانپزشکی / مدیریت و کنترل هیجانات با این چند ترفند ساده

مدیریت و کنترل هیجانات با این چند ترفند ساده

 

مدیریت و کنترل هیجانات با این چند ترفند ساده

یکی از فاکتورهایی که در روابط فردی و اجتماعی به ما احساس امنیت می­ دهد قابل پیش­بینی بودن افرادی است که با آنها در تعامل هستیم. اما احساسات و هیجانات گاهی ما را غیرقابل پیش بینی می کنند، چون عمدتاً غیرمنطقی هستند، نه به معنای منفی آن، بلکه یعنی از منطق خاصی پیروی نمی کنند و بدون دلیلی که ما از آن آگاه باشیم بروز می کنند.

گاهی هیجانات به قدری سرکش می شوند که اگر مهار نشوند، شعله می کشند و ویران می کنند. پس کنترل هیجانات و به خصوص کنترل خشم مهارتی است که در تعاملات اجتماعی و به خصوص در شرایط فعلی جامعه ما، که مدیریت خشم یک نیاز فوری است، و بیشتر افراد سوپاپی برای تخلیه هیجانات خود نمی شناسند برای شما برگ برنده به شمار می آید.

کاربرد شماره تلفن مجازیچگونه مشتری خشمگین را مدیریت کنیم؟هیجانات به اشکال مختلفی بارز می شوند، گاهی شکل خشم به خود می گیرند و گاهی شکل ترس. گاهی شادی، غم، یا اضطراب. کنترل هیجانات به معنای سرکوب آنها نیست، بلکه به معنای شناخت و آگاهی از آنهاست. به این معنی که ما سوار بر آنها باشیم، نه آنها بر ما. کنترل هیجانات دو راهبرد عمده دارد:

کاربرد شماره تلفن مجازیبا این روشها می توانی هوش هیجانی یا EQ خودت را بالا ببری

۱. استراتژی های رفتاری:

در این راهکار، دو شیوه برای از بین بردن تجربیات ناخوشایند وجود دارد:

– روشهای فوری:

گاهی به روشهایی احتیاج داریم که سریع تر ما را به نتیجه برسانند تا بتوانیم در همان لحظه هیجان را کنترل کنیم. مانند راهبردهایی که برای مقابله با خشم اعمال می کنیم. همچون تنفس عمیق، ترک موقعیت، خواندن یک جمله، و تلقین برخی عبارات. حتماً دیده اید وقتی دو نفر با هم حرفشان می ­شود، اطرافیان می گویند صلوات بفرستید. همین که همه صلوات می ­فرستند، وقفه ای چند ثانیه ای در مشاجره ایجاد می شود که تا حد زیادی از شدت هیجان می کاهد. روشهای کنترل هیجان زیر جواب خود را پس داده اند. پس آنها را به خاطر بسپارید و در اولین فرصتی که هیجاناتتان طغیان کرد تمرینشان را شروع کنید:

مدیریت و کنترل هیجانات

یکی از راهکارهای مؤثر کنترل هیجانات گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان است.

  • نفس عمیق بکشید، چند ثانیه نفس را در سینه حبس کنید و با فشار بیرون دهید.
  • تا ده بشمارید.
  • با یک فرد مطمئن صحبت و درددل کنید.
  • کاری را انجام دهید که به شما احساس خوبی می دهد، مثلا پیاده‌ روی کنید، آهنگ دلخواهتان را پخش کنید.
  • کاری را انجام دهید که حواس شما را از موضوع پرت می کند، مثلاً اگر در خانه هستید خود را با کار خانه مشغول کنید و اگر در محل کار هستید، میز خود را مرتب کنید
  • دوش بگیرید.
  • در اولین فرصت که هیجاناتتان فروکش کرد و دیدید بر واکنشهایتان تسلط دارید، هیجانات خود را با فردی که موجب این احساس شده در میان بگذارید.

روشهای بلندمدت:

این شیوه در اثر مرور زمان، آستانه تحمل فرد را در مقابل موقعیتهای ناخوشایند افزایش می دهد و آرامشی نسبی برای فرد به دنبال خواهد داشت. روشهایی مانند: ورزش، پیش‌بینی کردن وقایع، و تمرین آرامسازی خود، از همین راهبردهاست.

کاربرد شماره تلفن مجازیچگونه استرس شغلی خود را کاهش دهم؟

۲. راهبردهای شناختی:

گام نخست در مهار احساسات این است که به آن حالت آگاهی پیدا کنیم. برای رسیدن به این آگاهی باید احساسات،  باورها، انتظارات، و خواسته های خود بشناسیم. این آگاهیها عبارتند از:

مدیریت و کنترل هیجانات

روزی چند دقیقه را به بررسی احساسات خود و ارتباطشان با افکار و باورهایتان اختصاص دهید.

– از احساسات خود آگاه باشید

افراد مختلف در برابر محرک های یکسان، احساسات متفاوتی را تجربه می کنند. فردی در مقابل یک محرک ناخوشایند احساس ناراحتی می‌ کند و دیگری در مقابل همان محرک، احساس خشم می‌ کند. این تفاوتهای هیجانی بستگی دارد به تفاوتهای ژنتیکی بین افراد و تمایز در ساختار و نحوه زندگی خانوادگی. روزی چند دقیقه را به بررسی احساسات خود و ارتباطشان با افکار و باورهایتان اختصاص دهید. گاهی ایجاد تغییر کوچکی در باورها بتواند تأثیر چشمگیری بر واکنشهای هیجانی تان داشته باشد.

– افکار خود را بشناسید

شناخت افکار خود، هنگام مواجهه با موقعیتهای ناخوشایند، در شناخت هر چه بهتر خود و کنترل هیجانها به ما کمک می کند. اگر فرد به این آگاهی برسد که در موقعیتهای ناخوشایند، افکاری غیرواقعی در ذهنش فعال می شود، این افکار قابل کنترل هستند و بتواند عوامل ناکارآمدی افکار خود را بشناسد، آنگاه خواهد توانست این افکار را تحت کنترل خود درآورد و احساسات ناخوشایند کمتری را تجربه کند.

– خواسته ها و انتظارات خود را موشکافی کنید

اگر کاری مطابق خواسته های ما انجام نشود، چه احساسی به ما دست می دهد؟ باید بدانیم در مواجهه با موقعیتها، تنها محیط پیرامون ما تعیین کننده نیست، بلکه خود ما نیز موثر هستیم. با‌ این‌حال افرادی که خودپنداره ضعیف و انتظارات زیادی از اطرافیان دارند بیشترین احساس ناخوشایند را تجربه خواهند کرد و برعکس این ماجرا هم البته مصداق دارد.

اگر شما هم راهکاری بلدید که در مواقع فوران هیجانات کمکتان می کند آرام و منطقی تر عمل کنید، حتماً در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برگرفته از: مجله موفقیت

همچنین ببینید

پذیرش مرگ یک دوست، برای زنان سخت‌تر است

پذیرش مرگ یک دوست، برای زنان سخت‌تر است نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *