آموزش وردپرس
خانه / مقالات / روانپزشکی / روانشناسی کار / راهکارهایی ساده برای کاهش خشونت و درگیری در محل کار

راهکارهایی ساده برای کاهش خشونت و درگیری در محل کار

راهکارهایی ساده برای کاهش خشونت و درگیری در محل کار

محمدعلی منصوری
راهکارهایی ساده برای کاهش خشونت و درگیری در محل کار

به گزارش میگنا هیجان خشم در انسان های نخستین، عاملی مهم در حفظ و بقای فرد، خانواده و قبیله بود، اما در جوامع متمدن و مدرن امروزی، خشم، عنصری است مخرب و زیان آور که بیشتر تهدید کننده امنیت فرد و خانواده اش محسوب می شود تا عاملی محافظ و نجات بخش!.

اگر به واسطه شرایط شغلی که دارید در معرض تجربه رفتارهای خشونت بار قرار دارید، رعایت چند نکته ساده می تواند یاری بخش شما در کاهش آثار زیان بار خشونت های اجتماعی باشد:

۱- استراحت و تغذیه مناسب داشته باشید 
حتما متوجه شده اید روزهایی که احساس خواب آلودگی می کنید، کم حوصله تر و بی طاقت تر هم می شوید. تغذیه نامناسب و خواب ناکافی از مهم ترین عوامل کاهش آستانه تحریک پذیری شما و در نتیجه بروز رفتارهای خشونت آمیز است.

۲- میز کار خود را مرتب نگاه دارید
آشفتگی و به هم ریختگی میز و فضای کاری شما می تواند تمرکز و نظم کاری شما را بر هم زده، تجربه فشار کاری و روانی را افزایش داده و شما را آسیب پذیر کند. نبود نظم کاری و وجود آشفتگی حتی در چیدمان فضای اتاقتان، شما را نامنظم وعجول و در نتیجه کم طاقت و پرخاشگر خواهد ساخت. برای انجام وظایفتان، برنامه ریزی و اولویت بندی کنید، از دفترچه های یادداشت، برای منظم سازی برنامه کاری روزانه تان بیشتر استفاده کنید. هرچقدر منظم تر باشید، کمتر احساس فشار کرده و مقاومت شما در برابر هیجان های منفی مانند خشم افزایش خواهد یافت.

۳- خوش برخورد باشید 
هر انسانی ویژگی های شخصیتی خاص خود را دارد. برخی برون گرا و اجتماعی و برخی درون گرا و فردی هستند. برخی صبور و برخی عجول هستند و . . . .هر تیپ شخصیتی که دارید، تلاش کنید تا در برخورد با مشتریان و ارباب رجوع ، لبخند بر لب داشته باشید. همان رفتاری را با مراجعین خود داشته باشید که مایلید کارمندان در سایر ادارات با شما داشته باشند. لبخند بر لب داشته و با رویی گشاده با مردم صحبت کنید . لبخند و روی گشاده، حتی اگر تصنعی باشد مانند آبی است که آتش خشم را خاموش خواهد کرد. با این کار به حفظ شان و شخصیت کاری خود وسازمانی که در آن شاغل هستید نیز کمک کرده و گسترش دهنده فرهنگ گشاده رویی در سایر سازمان ها و ادارات نیز خواهید بود.

۴- زاویه دید خود را تغییر دهید
از سوالات مکرر مراجعان خسته شده اید؟ درخواست های غیرمنطقی مردم شما را آشفته کرده؟ بعد از ده بار توضیح دادن باز هم مدارک اشتباه به شما ارائه داده اند؟ مجبورید یک حرف را در طول روز بارها تکرار کنید ؟ اگر کمی منطقی باشید می بینید که هیچ یک از موارد گفته شده دلیل موجهی برای خشمگین شدن نخواهد بود.

آیا مطمئن هستید که شما هم اگر به سن شصت سالگی برسید با یکبار توضیح دادن کارمند اداره ای که به آن مراجعه کرده اید دقیقا متوجه فرآیند اداری که باید انجام دهید خواهید شد؟ آیا شما هم اگر مانند ارباب رجوع جوانی که به شما مراجعه کرده، ذهنتان درگیر مشکلات مالی یا پزشکی که دارید باشد می توانید با تمرکز به دستوالعمل های اداری عمل کنید؟

میزی که شما در پشت آن نشسته اید امانتی الهی و مسئولیتی سنگین است که بر دوش شما قرار داده شده. مردمی که روزانه به شما مراجعه میکنند هرکدام ویژگی های شخصیتی، رفتاری و درگیری ها و مشغله های خاص خود را دارند و اگر به قصد کمک و مساعدت به هموطنان خود و راهنمایی و هدایت آنان، به خدمت خالصانه بیندیشید خواهید دید که در برابر رفتارهای غیرمنطقی یا خسته کننده دیگران، کمتر عصبانی خواهید شد. چنین روشی نه تنها موفقیت شغلی شما را افزایش خواهد داد بلکه گامی مهم در بهبود فضای روانی جامعه و ارتقای سلامت روان شما و خانواده تان نیز خواهد بود.

۵- مقابله به مثل نکنید
هرچقدر هم که خویشتن دار باشید بازهم با افرادی مواجه خواهید شد که رفتار و کلامی توهین آمیز با شما خواهند داشت. مقابله به مثل از سوی شما نه تنها به حل مشکل کمک نخواهد کرد بلکه شرایط را پیچیده تر خواهد کرد.

باور کنید در یک دعوا هیچ یک از طرفین برنده نخواهند بود. بروز آسیب های روانی و فیزیکی در درگیری های خشونت آمیز اجتماعی به ویژه در دراز مدت تاثیرات منفی جبران ناپذیری بر شما و خانواده تان خواهد گذاشت. در چنین مواقعی به هوش باشید!

به مجرد این که احساس کردید ممکن است کنترل کلام و رفتار خود را از دست دهید بهترین کار این است که محترمانه محل را ترک کنید و رسیدگی به کار ارباب رجوع خشمگین را به سایر همکاران بسپارید. در این باره با همکاران خود از قبل صحبت کنید تا آمادگی لازم را برای مدیریت چنین بحران هایی داشته باشند. متقابلا شما نیز همین کار را برای همکار خود انجام دهید.

با پایان قائله بلافاصله به پشت میز خود برنگردید. کمی قدم زدن، صرف چای، چند دقیقه نرمش کردن، تماس تلفنی و مکالمه با یک دوست یا همسر یا فرزندتان می تواند در کاهش خشم و ناراحتی و برگشت به پشت میز کار، شما را یاری دهد.

محمدعلی منصوری- روانشناس

همچنین ببینید

تست گودیناف؛ میزان هوش کودک خود را بسنجید

  تست گودیناف؛ میزان هوش کودک خود را بسنجید پریناز بنی‌سی یکی از آزمون های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *