آموزش وردپرس
خانه / بروشور / گفتگوی مادرانه کلید دست یابی به ارتباطات اجتماعی کودکانه

گفتگوی مادرانه کلید دست یابی به ارتباطات اجتماعی کودکانه

مادران از دیر باز برای ویژگی های اخلاقی رفتاری فرزندانشان مسئول شناخته می شدند اما نتیجه یک مطالعه که به تازگی توسط شورای پژوهش اقتصادی- اجتماعی انگلستان منتشر شده است به صحت وسقم این ادعا اعتبار بیشتری داده است. محققین معتقدند شیوه صحبت یک مادر با فرزندش بر مهارتهای وی در جامعه پذیری و مقبولیت اجتماعی تأثیر مستقیم دارد، آنها می گویند مادرانی که با فرزندانشان درباره عواطف و احساسات خود و دیگران، راجع به تمایلات و اعتقادات مختلف صحبت می کنند، از درک متقابل و همدلی بالاتری نسبت به دیگران برخوردار هستند.

در بخش مقدماتی این مطالعه از مادران خواسته شده بود تا با فرزند سه ساله شان، درباره تعدادی عکس که به ترتیب کودکی خوشحال را در حال خروج از مدرسه و در میان کسانی که به استقبال وی آمده بودند نشان می داد، بررسی های ابتدایی حاکی از آن بود که وقتی مادری درباره خصوصیات اخلاقی یا خلق و خوی افرادی که در عکس ها حضور دارند به تفصیل و حتی با خیال پردازی های کودکانه صحبت کرده بود فرزندش حتی تا یکسال بعد عملکرد بهتری در برقراری روابط اجتماعی در مقایسه با همتایان خود داشته اند.
روانشناسان دیگر معتقدند؛ کودکان سنین پائین تأثیر پذیری بیشتری نسبت به صحبت های والدین دارند و می توان تخمین بالنسبه معتبری درباره محدوده درک و بینش وی در سنین بالاتر بدست آورد . اما توان این پیش بینی در سنین ۱۰-۱۲ سالگی به سرعت رو به کاهش می گذارد، زیرا هر چه کودک بزرگتر می شود زمان کمتری را در خانه و درکنار مادرش می گذراند و به طور عمده تحت تأثیرآموزگاران و گروه همسالان خود قرار دارد. یک کودک در سن ۱۲ سالگی در آغاز نو جوانی است و گاه میتواند در درک مفاهیم پیچیده تر اجتماعی نیز همچون بزرگسالان عمل کند.
در مطالعات دیگر کودکان ۸ ساله یا بزرگتر به تماشای یک ویدئو کلیپ از سری برنامه های تلویزیون پرداخته و از آنان خواسته شد تا به پرسش های مطرح شده درباره موضوعات فیلم که اکثرأ به روابط بین همکاران در ادارات مربوط می شود پاسخ دهند. به طور مثال آنان میبایست درباره شخصیت اصلی فیلم که ناخواسته موجب شرمندگی دیگران می شد و احساسات طرفین درگیر با وی به قضاوت بنشینند و در یک موقعیت فرضی مشکلات بین آنان را حل کنند و نوجوانان مورد بررسی می توانستند همانند بزرگسالان به قضاوت اخلاقی در مورد شخصیت های فیلم بپردازند . بنابراین توان برقراری ارتباط همدلانه مهمترین مهارت آموختنی و مورد نیاز بشر است و در هر لحظه از زندگی روزمره موقعیتی استثنایی برای آموختن آن وجود دارد.
برخی روانشناسان در کشورهای پیشرفته معتقدند که بایستی برای والدین خصوصاً برای مادران نمایش فیلم و دوره کارگاه آموزشی “گفتگوی مؤثر” برگزار شود و با ارزیابی تأثیر آن بر مهارت های اجتماعی فرزندان خصوصاً برمهارت همدلی، زمینه همگانی شدن این آموزش ها را فراهم آورد.
روانشناسان بسیاری با توجه به نکاتی که بر شمرده شد از آن پس پیشنهاد می کنند که از کوچکترین فرصت ها نیز نگذریم؛ هنگام تماشای یک فیلم اگر بازیگری بر سر دیگری فریاد کشید راجع به دلیل آن، احساس طرف مقابل و قضاوت شخصی خود و هنجار های اجتماعی موجود صحبت کنیم وبا اینکار بر گستره معلومات عاطفی فرزندانمان بیفزاییم. بنابراین والدین بایستی از تمام وقایع مختلف زندگی جهت آموزش فرزندان خود استفاده کنند . انتظار حل شدن مسائل بوسیله گذر زمان و بزرگ شدن کودک،او را تبدیل به فردی خام و دارای مهارتهای اجتماعی پایین می نماید .
یکی از روانشناسان در این باره اعتقاد دارد که کودکان ۶ تا ۱۲ساله عواطف گوناگونی را تجربه می کنند اما دایره لغاتی که برای ابراز آنها می شناسد بسیار محدودتر از آن عاطفه هاست و همین مطلب باعث می شود که غنای حسی لازم راپیدا نکند واین مکالمات خانوادگی است که می تواندبه گسترش این دایرهالمعارف یاری رساند.
در عرصه عمل نیزمثال های روشنی در این زمینه وجود دارد، هنگام بازی کردن دو کودک، اگر یکی از آنها اسباب بازی دیگری را گرفت به جای آنکه تنها توصیه به باز گرداندن آن بکنیم راجع به احساس غم و اندوه آن کودک و سپس از شیرینی سپاس و حق شناسی به زبان کودکانه بگوییم کمک شایانی به رشد ظرفیت های روانی آتی آن فرد کرده ایم. البته لازم به ذکر است درک و مهارت های اجتماعی به تنهایی ضامن رفتار شایسته فرد نیست و تنها در صورت وجود الگوی سالم و سازنده میتواند کامل و سودمند شود. بدون وجود چنین الگویی کودکانی که مهارت ابراز آزادانه احساساتشان را از طریق گفتگو فرا گرفته اند می توانند بسیار مخرب عمل کنند ، پس لازم است همراه آن کنترل شخصی را نیز فرا گیرند.
والدین می باید قادر باشند ساختار منظم و حریم و محدوده معینی را برای فرزندانشان مشخص کنند . آموزش قاطعیت به کودک از طریق شناسایی مناطق ممنوعه ممکن است ،به عنوان مثال کودک باید بداند وقتی ناراحت یا عصبانی است می تواند بر سر عروسک هایش فریاد بکشد اما اجازه ندارد این عمل را عینأ با پدر و مادرش تکرار کند.


دانلود فایل: از آپلود بوی

همچنین ببینید

چرا کودکتان مو می کشد؟!

چرا کودکتان مو می کشد؟! کشیدن مو، در کودکان، مانند لگد زدن، گاز گرفتن، نیشگون …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *